Svein Inge Olsen er festivalarrangør, forfatter og frilansskribent. I 2000 startet han protestfestivalen. Jeg har deltatt på denne festivalen ved et par anledninger, og jeg har lært Svein Inge å kjenne som en uhyre interessant og original person. I 2019 fikk jeg en melding fra Svein Inge hvor han lurte på om jeg kunne delta i en debatt med følgende beskrivelse:
Det gudløse Norden – gudelig åndskamp eller gudløs maktkamp?
Hvem har rett til å definere «åndelighet» i det gudløse Norden med «djevelen som denne verdens herre»? Hvem har rett til å dele «rettroende» i liberalt og konservativ og bestemme hvem som er «seierherre»?
Jeg har stor sans for Protestfestivalen, og jeg nølte ikke med å takke «ja» til deltakelse på ett av arrangementene. Søndag 8. september klokken 17.00 møtte jeg opp på misjonshuset i Kristiansand sentrum, men jeg var ikke forberedt på det som skulle møte meg. På dette tidspunktet kjente jeg ikke til Iben Thranholm fra Danmark, men det gjør jeg nå. Det ble en ganske opphetet debatt hvor jeg argumenterte for et mer naturvitenskapelig verdenssyn i møte med katolisisme, ånder, demoner og eksorsisme. Iben Thranholm mente at psykologien var en ung, umoden og litt kjepphøy disiplin som ignorerte tusenvis av år mer åndelige erfaringer. Hun hadde selv snakket med verdens ledende eksorsister, og hun var hundre prosent overbevist om at enkelte mennesker var besatt av demoner. Hun anklaget psykiatrien for å psykologisere problemer av demonisk karakter. For meg var dette en interessant og litt uventet opplevelse, og i denne episode kan du få med deg debatten i sin helhet.
Dette blir en litt spesiell episode, men jeg inkluderte den i Sinnsyn sitt bibliotek fordi dette møtet gjorde inntrykk på meg. Jeg ble nesten litt overrasket over at eksorsisme og demonbesettelse er seriøs tematikk i dagens Norge. Jeg kan gjerne snakke om ånder, demoner, guder og mytologi, men jeg trenger en slags symbolsk eller metaforisk distanse. Jeg opplevde ikke at deler av panelet så på demoner som et slags mytologisk fenomen, som kanskje eksisterer for å fortelle noe om menneskets natur, men snarere som noe helt konkret, på linje med et virus man kan pådra seg, og denne typen forståelser av det åndelige har jeg lite til over for. Dette fikk jeg også uttrykt ganske direkte i denne debatten. Jeg ble nok litt vel engasjert, men sånn blir jeg fra tid til annen. Du kan lytte til debatten i avspilleren over, eller se hele diskusjonen i videoen under.