#14 – Fysisk aktivitet styrker mentale evner

    Trening er bra for vår psykiske og fysiske helse. Det er det ingen tvil om, men hvis du har glemt hvorfor det er så bra med trening, så anbefaler jeg deg episode 14 av WebPsykologens podcast. Det finnes mye forskning på forholdet mellom fysisk og psykisk helse, og mange av studiene er ganske oppsiktsvekkende. Dette episoden bør gjøre deg mer motivert for trening. Noen studier forfekter at fysisk aktivitet styrker vår intelligens, gir oss bedre hukommelse, hjelper hjernen til å utvikle seg og vokse og påvirker vår selvfølelse og kroppsbevissthet. Dette er bare noen få av de helsebringende effektene trening har på vårt psykiske liv.

    kategorien som heter helsepsykologi her på WebPsykologen, finner du flere artikler om forholdet mellom vår fysiske og psykiske helse.

     

    Trening styrker mentale evner

     

    I denne episoden skal jeg drøfte disse forbløffende påstandene:

    • Trening styrker vår intelligens
    • Trening styrker vår hukommelse
    • Trening styrker vår evne til konsentrasjon
    • Trening gjør at hjernen vokser
    • Trening fungerer antidepressivt
    • Trening gir mindre angst
    • Trening gir generelt sett mer livskraft
    • Trening gir bedre selvtillit
    • Trening forbedrer søvn, styrker immunforsvaret, styrker skjelettet og forbedrer lungekapasitet

     

    Psykologspesialist
    Sondre Risholm Liverød
    WebPsykologen.no

    Sondre Risholm Liverød er psykolog og spesialist i klinisk voksenpsykologi. Han jobber som terapeut og teamleder ved en poliklinikk for gruppepsykoterapi ved Sørlandet sykehus i Kristiansand. Han driver nettmagasinene WebPsykologen.no og Psykolog.com, som sikter på å formidle psykologi på en anvendelig måte gjennom artikler og videoforedrag. Han underviser i utviklingspsykologi ved Universitetet i Agder. I 2016 ga han ut boken «Selvfølelsens psykologi», og i 2017 kom boken «Jeg, meg selv og selvbildet». I 2018 ble «Psykologens journal» publisert på Cappelen Damm. Denne boken beskriver psykologens møte med livets store spørsmål. I regi av WebPsykologen.no har Sondre også en podcast som heter SinnSyn. Her publiserer han ukentlige foredrag og samtaler om psykologi, filosofi og livssyn. I forbindelse med «Psykologens journal» har Sondre hatt mange samtaler med Pastor Rune Tobiassen. En del av disse samtalene er spilt inn på en podcast som heter «Pastoren & Psykologen». Alle podcastene er tilgjengelige på WebPsykologen.no, iTunes og en del andre plattformer. På YouTube har WebPsykologen en egen kanal hvor Sondre har publisert over 100 videoer. Ønsker du å følge aktiviteten, er det fortrinnsvis WebPsykologens Facebook-side som holder deg oppdatert.

    2 KOMMENTARER

    1. Absolutt interessant at trening er viktig for psykisk helse og at det fysiske og psykiske hører sammen. Men jeg savner litt diskusjon av at trening også kan være negativt i noen tilfeller. Noen trener så mye at det kan virke som en flukt – det er det eneste de er opptatt av. For mange følger det også med et overdrevet fokus på kropp og utseende. Mange får også skader av for mye og ensidig trening. Jeg synes det er veldig mye fokus på trening i media og jeg føler at jeg får overdose. Det er bra at du nevner at du ikke synes det er gøy å trene, men at det for deg likevel har en effekt på sikt, at strev og slit kan gi goder på sikt. Det kan det være noe i selvsagt. Men andre sier at det er best å finne en treningsform som man liker og trives med, at det er det som gir den beste effekten. Selv har jeg problemer med å følge opp en treningsform som jeg misliker, da mister jeg motivasjonen og slutter. For meg er det viktig å ikke bare føle plikt, men også lyst. Takk for fin podkast – selv om jeg syntes at den manglet litt diskusjon av ulike innfallsvinkler

    2. Du snakker om at vist du løper fort eller løfter tungt er dette med på å skille ut/produsere hormoner som er samme som i lykkepillen og har også andre helsegevinster.
      Men vil rask gange og lange gåturer ha samme effekt og samme helsegevinst?
      For jeg tenker fort at løping og styrke da presser du deg gjerne litt ekstra og det er trening. Du får fortere synlige resultater. Mens fysisk aktivitet er så mangt. Jeg vil si gåturer går mer under det enn trening kanskje?

      Trening er jo også positivt i den grad at man kan sette seg mål og oppnå noe, kjenne på mestring og føler seg gjerne mer vel. Dette er jo noe som er perfekt for en som sliter med selvfølelsen og da kunne kjenne mestring. Ofte så er det jo gjerne sosiale ting også når det kommer til trening og da får personen også ett større nettverk og kan føle seg en del av noe og ett miljø. Kanskje det bare er det noen ganger som skal til i stede for disse pillene?
      Kommer jo selvfølgelig ann på hva man sliter med og hvor stort problemet er.

    LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

    Please enter your comment!
    Please enter your name here