Tenk helhetlig, for å utvikle deg

I denne posten skal du får den neste forelesningen i utviklingspsykologi. Den spinner videre på første time (Å bli til som menneske), men i denne timen kommer jeg med flere konkrete eksempler.

La oss si at man sliter med diffuse smerter i kroppen. Legen finner ingenting på blodprøver og røntgenbilder, men du har likevel vondt. Legen er rådløs og henviser deg til psykisk helse. Tanken er at smerten som ikke synes fysisk, kan ha en psykologisk forankring. Hva slags hjelp kan du forvente deg i psykisk helsevern?

Hvilken hjelp du får, er ofte avhengig av hvilken behandler du møter. Mer presist er det avhengig av «menneskesynet» eller den teoretiske forståelsen til den behandleren du møter. En typisk lege vil kanskje prøve ut medisiner eller henvise deg til fysioterapi. Det kan ha en god effekt på diffuse smerter i kroppen.

En psykolog vil kanskje foreslå at du tolker verden på en undertone av mistillit, og dermed er du alltid litt på vakt i møte med nye mennesker og nye situasjoner. En viss alarmberedskap i flere situasjoner enn nødvendig, gir deg gradvis smerter i hele kroppen, og for ¨å løsne på smertene, må du bli tryggere på deg selv. Det er din kroniske mistenksomhet som sliter deg ut, og kanskje den til og med ødelegger relasjonene dine, nesten uten at du legger merke til det. Hos psykologen må du derfor jobbe med din egen fortolkning av deg selv, den ytre verden og andre mennesker.

Til sist kan vi se for oss at en time hos en sosionom avdekker økonomiske problemer, og du får hjelp til å rydde opp i en rekke livsadministrative ting. Etter at du får orden på livet rent sosioøkonomisk sett, er lettelsen så stor at smertene avtar.

Dette er tre helt forskjellige innfallsvinkler til det samme problemet, men alle sammen er gode tiltak.

Forelesning i utviklingspsykologi 2. time

I videoen snakker jeg mer om hvorfor det er uhyre viktig å tenke både tverrfaglig og helhetlig når det kommer til menneskets psykologiske liv.

Sondre Risholm Liverød
Psykologspesialist
WebPsykologen.no

Sondre Risholm Liverød er psykolog og spesialist i klinisk voksenpsykologi. Han jobber som terapeut og teamleder ved en poliklinikk for gruppepsykoterapi ved Sørlandet Sykehus i Kristiansand. Han driver nettmagasinene WebPsykologen.no og Psykolog.com som sikter på å formidle psykologi på en anvendelig måte gjennom artikler og videoforedrag. Han underviser i utviklingspsykologi ved Universitetet i Agder. I 2016 ga han ut boken «Selvfølelsens Psykologi» og i 2017 kom boken «Jeg, meg selv og selvbildet».

LIKNENDE SAKER

INGEN KOMMENTARER