#140 – Driver skolen med omsorgssvikt?

Hvorfor er det «bare» lærere som jobber i skolen? Hvorfor får ikke elevene mat? Hvorfor kaller vi dem elever og ikke barn? Hvorfor stemples all mistilpasning overfor skolen som et moralsk problem hos barnet?

Hør episoden her

I forrige episode snakket jeg mm Gabor Matè. Han mener at vi lever i en kultur som stresser oss såpass mye at det forårsaker en rekke ulike sykdommer. Det vi anser som helt normalt, kan tenkes å være helseskadelig. Garbo Maté er lege og anerkjenner selvfølgelig naturvitenskap og medisin, men han påpeker at veldig mange lidelser, og gjerne flere enn vi tror, også kan ha et kulturelt tilsnitt. Vi lever i en kultur med ulike institusjoner, forventninger, kutymer, krav og forpliktelser. Noen ganger bruker vi mye energi på å tilpasse oss, og noen ganger går det på bekostning av vårt «sanne selv», følelsene våre og egne behov. Det skaper en type stressreaksjon som i neste omgang kan overøse oss med stresshormoner som svekker immunforsvaret og dermed gjør oss mer sårbare for en rekke sykdommer. Hvis du vil høre mer om dette, må du tilbake til forrige episode her på SinnSyns mentale helsestudio.

I dagens episode skal jeg imidlertid spinne videre på denne antakelsen om at samfunnet bebor en del strukturer som kan være direkte helseskadelige, men denne gangen baserer jeg meg ikke på Gabor Maté.

Jeg har nemlig lest boken til Ole Martin Moen som heter «Skolens omsorgssvikt». Kan det tenkes at skolen er en arena som stresser dagens unge på en så ettertrykkelig måte at det på sikt kan bli helseskadelig? Kanskje ikke for alle, men for noen kan nok skolen være en enorm belastning. Ole Martin Moen setter dette på agendaen i en fantastisk bok.

I denne boka stiller Ole Martin Moen – professor og tidligere lærer – spørsmålet: Utsetter det norske skolesystemet barn for systematisk omsorgssvikt? Blir barns behov for beskyttelse og ernæring møtt? Og er det forsvarlig at barn ikke har et klart skille mellom skole og fritid, og at prestasjonene deres fra 12-årsalderen blir gjort bestemmende for barnas videre muligheter i livet?

Denne episoden kommer i forlengelse av den forrige, så jeg anbefaler deg å høre den først. Velkommen skal du være!

Sondre Risholm Liverød
Sondre Risholm Liverød er psykolog og spesialist i klinisk voksenpsykologi. Han jobber som terapeut og teamleder ved en poliklinikk for gruppepsykoterapi ved Sørlandet sykehus i Kristiansand. Han driver nettmagasinene WebPsykologen.no og Psykolog.com, som sikter på å formidle psykologi på en anvendelig måte gjennom artikler og videoforedrag. Han underviser i utviklingspsykologi ved Universitetet i Agder. I 2016 ga han ut boken «Selvfølelsens psykologi», og i 2017 kom boken «Jeg, meg selv og selvbildet». I 2018 ble «Psykologens journal» publisert på Cappelen Damm. Denne boken beskriver psykologens møte med livets store spørsmål. I regi av WebPsykologen.no har Sondre også en podcast som heter SinnSyn. Her publiserer han ukentlige foredrag og samtaler om psykologi, filosofi og livssyn. I forbindelse med «Psykologens journal» har Sondre hatt mange samtaler med Pastor Rune Tobiassen. En del av disse samtalene er spilt inn på en podcast som heter «Pastoren & Psykologen». Alle podcastene er tilgjengelige på WebPsykologen.no, iTunes og en del andre plattformer. På YouTube har WebPsykologen en egen kanal hvor Sondre har publisert over 100 videoer. Ønsker du å følge aktiviteten, er det fortrinnsvis WebPsykologens Facebook-side som holder deg oppdatert.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here