Hør hele episoden fra luke 2 i SinnSyns julekalender her
I dagens episode skal jeg snakke ganske mye om angst, og ulike engstelige uttrykksformer. Det kan være mange grunner for angst, og for noen dreier det seg om en manglende tillit til selve livet. Noen vokser opp under utrygge forhold og utvikler en slags grunnleggende skepsis eller mistillit til nesten alt. I en slik posisjon lever man på en underliggende alarmberedskap og man vil lett øke denne beredskapen i en type angstanfall ved kun små provokasjoner.
I andre tilfeller har man hatt en trygg oppvekst og føler egentlig en stor grad av ivaretakelse og tillit til sine omgivelse, men man utvikler likevel en type angst og indre uro. Hva kan være årsaken i slike tilfeller?
I dagens episode skal jeg også snakke om et fenomen som kalles for skolevegring. Det finnes nemlig en del barn og unge som ikke går på skolen. Er det en type angst som hindrer dem, eller er det noe annet? Jeg har lest boken som heter skolvegringsmysteriet, og her fant jeg mange interessante perspektiver.
I Skolevegringsmysteriet forsøker forfatterne, arkitekt Gaute Brochmann og psykolog og filosof Ole Jacob Madsen å forstå skolevegring som fenomen. Hva er det som skjer i familiene våre, på skolene og ellers i samfunnet som gjør at noe som var så selvsagt for bare en generasjon siden er i ferd med å bli så umulig for så veldig mange?
Før gikk alle på skolen. Flinke og mindre flinke. Nevenyttige og grublere. De som hadde det bra hjemme, og de som ikke hadde det. De som spilte fotball i friminuttene og de som røyka bak trafoen.De aller færreste syntes riktignok det var noe særlig gøy, og alle hadde ting de mislikte: Fra sure lærere til dumme medelever. Fra vanskelige fag til det å måtte sitte stille på en stol dagen lang. Allikevel troppet vi opp, alle som en. Dag etter dag, år etter år.
I dag er det ikke slik.
Et stort og økende antall norske barn og unge går ikke på skolen. De vil. Men klarer ikke. Fenomenet har forplantet seg fra videregående skole via ungdomsskolen til barneskolen og kalles «skolevegring», og fagmiljøene er enige om at dette er blitt en betydelig folkehelseutfordring.
Hva i all verden skyldes denne utviklingen? Og hvorfor ser vi denne komme akkurat nå?
Velkommen til luke 2 i SinnSyns julekalender her på det mentale helsestudio.