I denne artikkelen kommer den tredje videoen i forelesningsserien om utviklingspsykologi. Tema er psykoanalyse og Sigmund Freud. Freud har hatt en enorm innflytelse på psykologifaget og på vår kultur. Det er på grunn av Fred at vi snakker om det ubevisste, ego, drømmetydning og mye mer. I ettertid viser det seg at teoriene til Freud har alvorlige feil og mangler, men det bør ikke ødelegge hans rykte som en fremragende teoretiker med stor innflytelse på sin samtid og ettertid. Mye av det vi gjør i klinisk praksis den dag i dag, har sine røtter hos Freud.
Freud fortalte oss at alt vi tenker, føler og opplever ikke er objektive sannheter, men subjektive opplevelser påvirket av ubevisste krefter. Vi tror vi tenker rasjonelt og fornuftig, men ofte blir vi lurt av krefter vi ikke en gang er klar over. For å frigjøre oss fra krefter som forvrenger vår virkelighetsoppfattelse, må vi undersøke vårt ubevisste liv. Vi må gjøre det ubevisste bevisst, noe som også er essensen i Freuds samtaleterapi. Det handler om å avsløre seg selv, og det kan være en spennende reise inn i kroker av vårt sjelsliv som tidligere var utilgjengelig. Dettr er altså tema i dagens forelesning ved Universitetet i Agder, avdeling Grimstad – 22. mars 2017.
Forelesning i utviklingspsykologi 3. time
Noen viktige begreper og stikkord
Ubevisste psykologiske prosesser er sentrale for å forstå et individ
All atferd er motivert, har en hensikt og er målrettet (psykisk determinisme)
Fortiden eksisterer i nåtiden
Noen ganger vet vi ikke hvorfor vi gjør det vi gjør
Det bevisste: Tanker, følelser, forestillingsbilder som vi er oppmerksomme på her og nå
Det førbevisste: Psykisk innhold som vi ikke har tilgjengelig, men som lett kan hentes fram
Det ubevisste: Utilgjengelig reservoar av følelser, minner, behov og impulser. Del av psyken som rommer tanker og minner som personen selv ikke er klar over; inkluderer uakseptable seksuelle og aggressive drifter, tanker og følelser
Ubevisst materiale kan leve sitt eget liv og ”sive inn” i tanker, følelser og atferd uten at vi selv ser det
Psyken er som et isfjell: Kun en liten del av isfjellet er over havflaten. Det representerer det bevisste. Alt som er under overflaten er ubevisst. I senere tid har forskning vist at 95 % av det som styrer oss er ubevisst. Det gir på sett og vis støtte til Freuds Isfjell metafor. Største delen av et isfjell er altså under overflaten – Ubevisst.
Drifter og behov varierer alltid i intensitet og mengde
Menneskets atferd er alltid en tilpasning til verden.
Ingenting skjer tilfeldig
Alle handlinger, tanker og følelser har en årsak
Alt vi gjør, sier og føler er et uttrykk for vår sinnstilstand
Psykiske forstyrrelser og symptomer har grunnlag i ubevisst motivasjon
Må avdekke det ubevisste grunnlaget for å kunne kurere symptomene
Vi sliter med å holde seksuelle og aggressive drifter i sjakk
Samfunnet krever at vi tøyler driftene og oppfører oss ordentlig
Driftene må reguleres, omkanaliseres og omformes
Konflikt: Mellom motstridende ønsker og behov, og mellom behov og begrensning
Id, Ego og Superego
Id: Lageret av instinktive drifter i individets psykologiske struktur. Minst tilgjengelig. ”Her er det trykk, åpne alle ventiler!” Energireservoar – Mest primitive, umodne instans – Et kaos, en heksegryte av sydende spenning – Lystprinsippet -Ønsket om umiddelbar og total tilfredsstillelse – Ønsket om en stabil tilstand uten spenning – Primærprosesstenkning – Uten logikk eller kobling til realitetene – Driftene er i sin natur ikke tilfredsstillbare -Mental investering i fantasi kan fungere som midlertidig tilfredsstillelse
Ego: Den delen av de psykologiske strukturer som er mest likt et ”selv”. Den delen som står for mediering mellom Id og Superego. ”Åpne litt her, skru igjen litt der, redirigere denne hit, …” Regulator og organisator – Holder id i sjakk, avpasser til realitetene – Utvikles i løpet av 2.-3. leveår – Realitetsprinsippet – Sosial og fysisk virkelighet setter grenser for Ids utfoldelse – Sekundærprosesstenking – Logikk, problemløsning, strategier
Superego: Den delen av personligheten som er fokuserende på etikk og moralske følelser og holdninger. ”Se til å stenge alle ventiler!” Internaliserte verdier fra foreldre og samfunn. Samvittigheten – Setter standarder for riktig og galt, godt og ondt – Induserer skyldfølelse – ”Moralprinspippet” – Moralske verdier er absolutte
Forsvarsmekanisme: En reaksjon for å opprettholde individuell følelse av å strekke til/selvfølelse og redusere angst
Angst og psykisk lidelse
Kjerneemosjon, alltid til stede
Signal på ubalanse, at noe ikke fungerer som deg skal
Egos kontroll trues av realitetene
Ids impulser truer med å bryte gjennom
Superego er for streng
Vi vil alltid preges mer eller mindre av angst
Signalangst: konstruktiv
Typer av angst
Objektiv angst: Virkelige, ytre trusler.
Nevrotisk angst: Konflikt mellom id og ego.
Moralsk angst: Konflikt mellom ego og superego – Ego søker hele tiden å dempe angst
Neurose: En mental forstyrrelse som innebærer forvrengning, men ikke fullstendig avvisning, av virkeligheten. Neuroser inkluderer angstlidelser, “hysteri”, “neurastheni” og obsessiv-kompulsive lidelser.
Konflikter i motiver og krefter er alltid til stede. Ingen er konfliktfrie
Fiksering: konflikten blir ikke løst
Regresjon: vender tilbake til umoden fungering
Psykoseksuelle stadier
Oralstadiet (fra fødsel til 18 mnd): Tilfredsstillelse og spenningsreduksjon søkes fra munn, lepper og tunge. Kjernekonflikt: Selvstendighet, avvisning. Fiksering: Glede av å ”ta inn”, overspise, røyke – Avhengighetsproblematikk
Latensfasen (6 år til pubertet): Lite psykologisk utvikling. Lærer ferdigheter og evner som er nødvendige for voksne
Analstadiet (18 mnd – 3 år): Tilfredsstillelse ved avføring, deretter ved å holde igjen. Kjernekonflikt: Selvkontroll, la gå vs holde igjen. Fiksering: Lite kontroll, utflytende – Overdrevet kontroll, pertentlighet.
Det falliske stadiet (3 – 5 år) Oppdager kjønnsorganet. Seksuell energi rettes mot foreldre av motsatt kjønn. Fører til ødipalkonflikten eller elektrakomplekset: Vil ha foreldre av motsatt kjønn for seg selv. Kastrasjonsangst og penismisunnelse. Identifisering med foreldre av samme kjønn
Genitalstadiet (pubertet til voksen): Libido fokuseres på genitaliene – Ingen spesifikke konflikter
Kan det ubevisste gjøres bevisst?
Psykoanalysens mål: Å endre personligheten ved å jobbe med førbevisst og ubevisst materiale – Hva slags tanker og følelser er det personen ikke vedkjenner seg? – Personen skal kunne håndtere dette på en åpen og moden måte. Metoder: Fri assosiasjon og Drømmetyding.
Den psykoanalytiske prosess: Fri assosiasjon – Tolkning – Innsikt i årsakene til problemene – Motstand: Motvillighet til å gå inn i smertefulle minner. Overføring: Pasienten gjentar tidlige relasjonsmønstre. Repetisjonstvang: Gjentakelse av ulystbetonte erfaringer. Terapirammene: Samme tid og sted, 4 x per uke.
Freuds viktige bidrag
Moderne psykoanalytisk og psykodynamisk teori og praksis
Forskningstemaer: Det ubevisste, forsvarsmekanismer – Mye støtte for psykodynamisk terapi
Svært stor kulturell innflytelse
Helhetlig rammeverk for forståelse av
Personlighet
Psykiske lidelser
Terapiprosesser
Kritikk av Freud
Freuds teorier er hovedsakelig historiske
Freud var ikke selv positiv til eksperimenter og hypotesetesting
Baserte seg på kasushistorier: Overklassekvinner fra Wien
Reduksjonistisk
Sondre Risholm Liverød
Psykologspesialist
WebPsykologen.no
