Endring

Endring krever at vi setter oss mål, men blir vi for opptatt av målet, mister vi prosessen underveis, noe som blokkerer endring.

Se video-episoden her

Psykologiske endringsprosesser er et fascinerende felt innen psykologi som studerer hvordan og hvorfor individer gjennomgår endringer i deres tanker, følelser, atferd og holdninger gjennom livet. Disse prosessene er komplekse og påvirkes av en rekke faktorer, inkludert biologiske predisposisjoner, sosial interaksjon, miljømessige forhold, og individuelle erfaringer. For å forstå disse endringsprosessene, er det viktig å vurdere ulike psykologiske teorier og modeller som tilbyr innsikt i mekanismene bak menneskelig endring. Det er også tema for denne video-episoden av SinnSyn.

I dagens episode snakker jeg med Andreas Aubert om endringsprosesser. Kan kommer fra Tunsberg medisinske skole hvor det jobber mye med endring av kosthold, livsstil, trening og fokuserer på naturmedisin. Han ønsker et intervju til skolens blogg, og det blir en lengre smale om endring fra ulike perspektiver.

Stadier av Endring

En av de mest anerkjente modellene for å forstå psykologiske endringsprosesser er Prochaska og DiClementes «Stages of Change» modell, også kjent som transteoretisk modellen. Denne modellen foreslår at endring er en prosess som foregår gjennom fem stadier:

Forhåndsoverveielse (Precontemplation): På dette stadiet er ikke individet bevisst på behovet for endring eller interessert i å gjøre en endring.

Overveielse (Contemplation): Individet begynner å erkjenne behovet for endring og vurderer fordelene og ulempene ved å gjøre en endring.

Forberedelse (Preparation): Her forbereder individet seg på endring, ofte ved å sette mål og planlegge konkrete skritt.

Handling (Action): Individet implementerer endringen gjennom nye atferdsmønstre.

Vedlikehold (Maintenance): Langsiktig innsats for å opprettholde de nye atferdsmønstrene og unngå tilbakefall.

Psykodynamiske Perspektiver

Psykodynamiske teorier, som har sitt utspring fra Freuds psykoanalyse, tilbyr et dypere blikk på de ubevisste kreftene som kan drive eller hindre psykologisk endring. Disse teoriene understreker betydningen av tidlige livserfaringer, ubevisste konflikter, og forsvarsmekanismer i å forme individets personlighet og atferdsmønstre. Endring, fra dette perspektivet, involverer ofte en bevisstgjøring og bearbeiding av ubevisste konflikter og følelser.

Kognitiv-atferdsterapi (CBT)

Kognitiv-atferdsterapi er en annen viktig tilnærming til psykologisk endring, som fokuserer på forholdet mellom tanker, følelser, og atferd. CBT arbeider med å identifisere og endre dysfunksjonelle tankeprosesser og overbevisninger som ligger til grunn for problematisk atferd og følelser. Ved å endre måten en person tenker på, kan CBT hjelpe til med å fremme positive endringer i følelser og atferd.

Sosial Læringsteori

Sosial læringsteori, fremmet av Albert Bandura, fremhever betydningen av observasjon, imitasjon, og modellering i læring og endringsprosesser. Ifølge denne teorien, observerer individer andres atferd og konsekvensene av denne atferden, som deretter informerer deres egne beslutninger om å adoptere eller endre bestemte atferdsmønstre. Selv-evaluering og selv-effektivitet spiller også en viktig rolle i motivasjonen for endring.

Avsluttende Tanker

Psykologiske endringsprosesser er multifasetterte og påvirkes av et bredt spekter av interne og eksterne faktorer. Forståelsen av disse prosessene krever en integrert tilnærming som omfatter innsikter fra ulike psykologiske teorier og modeller. Enten det er gjennom gradvis atferdsendring, utforsking av det ubevisste, eller endring av dysfunksjonelle tanker, representerer psykologiske endringsprosesser en grunnleggende del av menneskelig vekst og utvikling.

Sondre Risholm Liverød er psykolog og spesialist i klinisk voksenpsykologi. Han jobber som terapeut og teamleder ved en poliklinikk for gruppepsykoterapi ved Sørlandet sykehus i Kristiansand. Han driver nettmagasinene WebPsykologen.no og Psykolog.com, som sikter på å formidle psykologi på en anvendelig måte gjennom artikler og videoforedrag. Han underviser i utviklingspsykologi ved Universitetet i Agder. I 2016 ga han ut boken «Selvfølelsens psykologi», og i 2017 kom boken «Jeg, meg selv og selvbildet». I 2018 ble «Psykologens journal» publisert på Cappelen Damm. Denne boken beskriver psykologens møte med livets store spørsmål. I regi av WebPsykologen.no har Sondre også en podcast som heter SinnSyn. Her publiserer han ukentlige foredrag og samtaler om psykologi, filosofi og livssyn. I forbindelse med «Psykologens journal» har Sondre hatt mange samtaler med Pastor Rune Tobiassen. En del av disse samtalene er spilt inn på en podcast som heter «Pastoren & Psykologen». Alle podcastene er tilgjengelige på WebPsykologen.no, iTunes og en del andre plattformer. På YouTube har WebPsykologen en egen kanal hvor Sondre har publisert over 100 videoer. Ønsker du å følge aktiviteten, er det fortrinnsvis WebPsykologens Facebook-side som holder deg oppdatert.