#154 – Vinterdepresjon

Vinterdepresjon kan utarte seg som en alvorlig depresjon, og den rammer et stort antall mennesker. Hva er årsakene til sesongdepresjon, og hvordan takler vi det?

Denne gangen har jeg snakket med en journalist fra Hjemmet. Hun heter Kari Byklum og skriver en sak om mørketiden og vinterdepresjon. Hun ønsker seg først og fremst en del tips til hvordan man på best mulig måte kan komme seg gjennom den mørke sesongen med sin psykiske helse i behold. Jeg forsøker å svare så godt jeg kan. Denne samtalen får du i andre del av denne episoden. I første del skal jeg kort gjengi hva psykologien mener å vite om fenomenet som kalles for vinterdepresjon.

Kari Byklum viste seg å være en særdeles god journalist. Egentlig er det litt vanskelig å si noe spennende og originalt om vinterdepresjon. De fleste rådene er gjengitt mange ganger før. Jeg føler at det meste man kan si om vinterdepresjon blir gjentakelser av ting hundrevis av folk har sagt tidligere. Likevel følte jeg at Kari klarte å oppsummere vår samtale på en god måte, sel vom heller ikke vi klarte å være så veldig originale. Hun sendte meg sitatsjekk som følger:

Mørkets Melankoli

– Det er mange og sammensatte årsaker til at vi mangler energi, men lite sol og mye mørke gjør mange litt tyngre til sinns enn om sommeren. Så er det nok også mange som ikke får nok vitaminer og fysisk aktivitet på denne årstiden,  sier psykolog Sondre Risholm Liverød.

Det er derimot fullt mulig å øke energinivået selv om man nesten ikke ser dagslys. Her er ekspertenes beste tips:

Lytt mindre til kroppens signaler

Det er kanskje ikke det rådet man oftest får fra en psykolog, men Risholm Liverød mener bestemt at dersom man lytter for mye til kroppens signaler, vil man fort bli altfor passiv, og det kan gjøre vondt verre.

– Dersom du sliter med å komme deg opp av sofaen for å trene, eller du er fristet til å avlyse avtaler fordi du ikke orker, blir det sjelden bedre om du gir etter for kroppens signaler. De menneskene som klarer seg best gjennom litt tunge perioder, er de som klarer å beholde rutiner og struktur i hverdagen, til tross for at kroppen stritter imot.

Ikke sett for høye mål

Det er viktig å opprettholde rutiner også om vinteren, men samtidig er det mange som setter ekstremt høye mål for seg selv, og da blir de aldri fornøyde. For å unngå å bli deppet fordi man uansett ikke når den standarden man har satt, er det bedre å nedjustere den litt om vinteren.

– Hvis man hele tiden setter høyere og høyere mål for å bli fornøyd, blir det ekstremt slitsomt. Spesielt om vinteren, for da er ting gjerne mer tungvint enn om sommeren. Bare det å få barn og seg selv på skole og jobb, kan jo være en dobbelt så stor oppgave som når det er varmt ute. Så senk standarden litt, og ikke hent egenverdi i prestasjon.

Senk listen, men behold selvdisiplinen

Senk listen noe, og erkjenn at du kanskje ikke har like mye energi som om sommeren. Mange dyr går i dvale om vinteren for å spare krefter. Det kan ikke mennesker, men kanskje vi kan lære litt av dyrene, tipser psykologen.

– Mange blir litt mørkere til sinns, så ikke forvent det samme aktivitetsnivået som om sommeren, for da blir du bare skuffet over deg selv. Du bør heller ikke bremse helt opp, men forsøke å finne en middelvei mellom å være litt snill og raus med seg selv, og samtidig opprettholde rutiner for sikre at du beholder selvdisiplinen.

Finn ut hva som gir deg energi

Noen får energi av å lese en bok eller gå en tur alene, mens andre trives best i sosialt samvær. Finn ut hvordan du høster mest energi, og gjør mer av det.

– Det kan virke som et selvfølgelig råd, men mange er ikke så bevisste på hvordan de lever livet sitt og på hva som faktisk gir dem mest energi. Dersom man blir mer bevisst på dette, kan det bli enklere å justere og korrigere livet deretter.

Trening hjelper

Trening gir overskudd for de aller fleste. Dersom du mangler energi, og sofaen frister mer enn en liten treningsøkt, må du rett og slett ta deg sammen.

– Det gjelder å ta seg selv i nakken og opprettholde regelmessig trening gjennom den mørke årstiden. Selv om man føler seg tiltaksløs og det frister å skulke treningen, vil det bli bedre på sikt om man biter tennene sammen. De aller fleste vil komme seg lettere gjennom den mørkere årstiden dersom de trener regelmessig, råder han.

En god samtale er gull verdt

Det er stor sammenheng mellom lykke og gode relasjoner til andre. Og ifølge psykologen ligger tilfeldig smalltalk på andreplass på listen over det som gir god psykisk helse.

– Det betyr at småprating med folk man ikke er så nær, også kan være verdifullt. Så er det litt individuelt hva vi føler gir mest verdi, men  generelt vil det å omgås folk man trives med, gi overskudd og glede og være gunstig for helsen.

 

Kilde

Innledningen til dagens episode er hentet fra følgende artikkel. Her finner du også referansene til de ulike påstandene som fremsettes i første del av denne episoden.

Vinterdepresjon handler ikke bare om lys

Vinterdepresjon kan utarte seg som en alvorlig depresjon, og den rammer et stort antall mennesker.

 

Sondre Risholm Liverød er psykolog og spesialist i klinisk voksenpsykologi. Han jobber som terapeut og teamleder ved en poliklinikk for gruppepsykoterapi ved Sørlandet sykehus i Kristiansand. Han driver nettmagasinene WebPsykologen.no og Psykolog.com, som sikter på å formidle psykologi på en anvendelig måte gjennom artikler og videoforedrag. Han underviser i utviklingspsykologi ved Universitetet i Agder. I 2016 ga han ut boken «Selvfølelsens psykologi», og i 2017 kom boken «Jeg, meg selv og selvbildet». I 2018 ble «Psykologens journal» publisert på Cappelen Damm. Denne boken beskriver psykologens møte med livets store spørsmål. I regi av WebPsykologen.no har Sondre også en podcast som heter SinnSyn. Her publiserer han ukentlige foredrag og samtaler om psykologi, filosofi og livssyn. I forbindelse med «Psykologens journal» har Sondre hatt mange samtaler med Pastor Rune Tobiassen. En del av disse samtalene er spilt inn på en podcast som heter «Pastoren & Psykologen». Alle podcastene er tilgjengelige på WebPsykologen.no, iTunes og en del andre plattformer. På YouTube har WebPsykologen en egen kanal hvor Sondre har publisert over 100 videoer. Ønsker du å følge aktiviteten, er det fortrinnsvis WebPsykologens Facebook-side som holder deg oppdatert.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here